joi, septembrie 15

Toate lucrurile de care nu avem nevoie și de ce trebuie să scăpăm urgent de ele

Am în bibliotecă Arta simplităţii de Dominique Loreau. Nu am terminat-o nici acum. M-am oprit din lectură atunci când intrase în prea multe detalii (după mine), despre calitatea genţilor.

Dar probabil că merită citită până la final. Şi probabil că nu e la fel de bună ca manualul de simplitate scris Marie Kondo, carte care a creat o adevărată isterie în lumea vedetelor și pe care n-am citit-o încă. Mi-am dat voie să descopăr singură cum e mai bine să mă organizez, când și la ce lucruri să renunț. Am descoperit însă destul de rapid că e minunată senzația de renunțare la lucrurile materiale în favoarea experiențelor sau pentru a crea spațiu și pentru a crește mai ușor, pentru a te desprinde de obiceiuri vechi, pentru a face loc noului.

Se întâmplă adesea să gonim după prietenii, după oameni  noi, după lucruri noi, doar pentru că ne temem să încercăm să umplem singuri niște goluri. N-am putut să renunţ la unii oameni care nu aduceau nimic bun în viaţa mea şi nici la obiecte care nu făceau decât să aglomereze nu doar spaţiul fizic, ci şi pe cel mental, abia acum vreo doi ani când am ales să mă concentrez, mai mult ca niciodată, asupra mea, asupra a ceea ce vreau să fac şi asupra unei libertăţi care însemna să nu mai ţin cont la fel de mult de opiniile altora sau convingerile lor faţă de cine sunt, ce ar trebui să fac şi, cum se mai spune, pe ce parte a capului ar trebui să-mi port pălăria.

Ca un semn, zilele acestea am tot zărit, din goana tastaturii și cu coada ochiului, articole care m-au inspirat și mai mult să termin acest articol despre o mai bună organizare (sunt învățăcel la categoria asta, încă).

Dar pot spune deja la ce am constatat că ajută o mai bună organizare și structurare a spațiului:

- ne concentrăm mai ușor asupra lucrurilor/oamenilor/experiențelor/planurilor din viața noastră
- suntem mai odihniți, fizic și psihic
- simțim că avem mai mult control asupra vieții noastre, iar asta ne ajută să luăm decizii mai bune
- avem mai multă energie pentru a începe tot timpul noi proiecte fără să ne mai simțim aglomerați
- fiecare obiect la care renunțăm și după care nu ne pare rău lasă loc noului

E foarte interesant de observat cum, deși faceți loc fizic, vă creați un spațiu mental pentru experiențe și obiceiuri noi.

Sursa

Iată, aşadar, o listă a obiectelor care se adună în multe case (inclusiv în a mea) şi care nu ne folosesc la nimic:

- cești cu multe modele, forme și dimensiuni (evitați, pe cât posibil, să colecționați obiecte, chiar dacă sunt frumoase, drăguțe sau cu un design minunat) - valabil pentru orice alt obiect de veselă (amintesc de aceste lucruri fiindcă am colecționat multe în ultimii ani)

- donați/vindeți cărțile pe care le-ați citit și pe care știți că nu le veți mai citi (nu vă temeți, cărțile de suflet sau cele utile se recunosc ușor)

- bilețelele, hârtiile, contractele vechi, manualele de instrucțiuni de la aparatură deja inexistentă

- reviste pe care nu le-ați mai deschis de ani de zile

- obiecte primite în dar care nu vă sunt pe plac, dar pe care nu ați dorit să le dați mai departe (donați-le)

- fețe de pernă, prosoape în zece culori, cearceafuri în șapte nuanțe (scăpați de ce e tocit, rupt, pătat). Cu cât aveți mai puține din această categorie, cu atât mai puțin vă veți organiza mai bine și când va trebui să spălați lenjeriile de pat. Dacă am zece fețe de pernă, o să fiu tentată să iau mereu câte una curată din dulap în timp ce muntele crește în afara coșului de rufe (acest capitol e pe lista de sortare urgentă)

- obiecte de papetărie

- încălțăminte și haine de care nu ne-am atins de zece ani

Poate par lucruri mici, lucruri lipsite de importanță pentru viețile noastre. Însă ne țin ocupați în mod nefolositor nouă. Ne umplu timpul cu treburi care nu ne lasă să ne bucurăm de aspecte mult mai importante ale vieții.

Da, necesită timp, necesită efort, dar răsplata e pe măsură. Ne va ajuta să pășim într-o nouă etapă a vieții noastre, ne va ajuta să fim mai liberi, mai puțin constrânși de posesiunile materiale. Cred mult în transformările personale și benefice de care suntem capabili. Și cred că merităm din plin să ni le dăruim. Dar, pentru asta, trebuie să le facem mai întâi loc, reducând considerabil numărul de obiecte care nu ne sunt de folos și care ar putea aduce multă bucurie sau ar fi în mod real de folos altor oameni.

Dacă mai aveți idei, propuneri, experiențe într-ale sortării, le aștept cu drag și interes în căsuța de comentarii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu